MAASTOPYÖRÄILYN TALVIVINKKEJÄ OSA 2. á la Antti Ruohonen

Fillarin säilytys

Jos säilytät pyörää lämpimässä varastossa, tulee varsinkin kylmemmillä keleillä tarkistaa rengaspaineet. Lämpimästä kylmään siirryttäessä lämpötilaero saattaa vaikuttaa renkaan sisällä olevaan ilmanpaineeseen kirjaimellisesti ja lämpimässä varastossa kovalta tuntunut rengas voikin olla pakkasella hetken kuluttua löysempi. Sama pätee myös ilmajousellisiin iskunvaimentimiin. Kylmässä tilassa säilyttäessä ei sitten ole tätä ongelmaa, mutta jäätymisen riski liikkuviin komponentteihin puolestaan on. Korkeat lämpötilaerot voivat myös vaikuttaa pinnojen jännitteisiin ja lämpimän varastoinnin jälkeen kovassa pakkasessa pinnoja saattaakin katkeilla useammin.

Vaijerien jäätymiset

Maastossa ja miksei muuallakin polkiessa kosteuttaa pääsee vaijerien kuorien ja vaijereiden väliin – viimeistään pyörää pestessä ja kosteus puolestaan jäätyy pakkasilla. Omakohtaisilla kokemuksilla parhaiten jäätymisiä voi välttää säilyttämällä pyörää lämpimässä tilassa jolloin pyörä pääsee kuivumaan kunnolla. Kaikki kosteus ei välttämättä kuivu lämpimässäkään tilassa ja sen lisäksi tuleekin varmistaa liikkuvien osien voitelu sekä rasvaus ja lisäniksinä vaijerien kuoriin ja vaijereihin voi lurauttaa glykoolia (esimerkiksi vanhaa kunnon lukkosulaa). Ja näin ollen liikkuvat osat eivät pääse jäätymään tai jähmettymään kosteudesta huolimatta. Oikein kovilla pakkasilla (-25 à), sitten taas esimerkiksi vaseliinit jähmettyvät siinä määrin, että ihan jo vaihdevipujen mekanismit menevät jumiin – tällöin on ehkä parempi keksiä muuta puuhaa.

Levyjarrut

Varsinkin lumisessa kelissä ja kovemmassa ajossa jarrulevyjen ja jarrupalojen väliin pääsee lunta, joka jarruttaessa sulaa ja jäätyy ja näin ollen jarruteho tai jarrut saattavat hävitä kokonaan hetkellisesti. Välttääkseen tätä kurjaa yllätystä voi varsinkin takajarrun jarrukengän päälle kiinnittää teipin palan estämään lumipölyn ja roiskeiden pääsyä jarrupalojen väliin ja jarru pysyy näin pidempään vapaana lumesta ja jäästä.  Muista myös välttää ajamista suoraan lumipenkkaan tai kippaamasta fillaria jarrupuoli edellä hankeen, jolloin jarruihin pääse väistämättä lunta ja nuoskaa – varsinkin jo jarrulevy on lämmin.

 

Nastarenkaat

Nastoja on nykyään jos jonkinmoisia maastopyöriin. On leveää ja on kapeaa. Sanomattakin on selvää että leveä nastarengas (2.6” leveä ja siitä ylöspäin) ovat parhaiten soveltuvia lumiselle kelille ja leveä rengas kantaakin murtavassa lumessa paremmin. Kapeampi nasta toimii puolestaan puhtaalla jäällä paremmin ja rullaa keveämmin. Hyvällä ja kapealla nastarenkaalla pito jäällä on jopa parempi kuin sulan maan aikaan normaali renkaalla. Uusien nastarenkaiden kanssa on kuitenkin tärkeää muistaa sisäänajo! Kevyellä ajolla (50-100km) ennen tositoimia varmistat, että nastat eivät irtoa ennen aikojaan vaan asettuvat paikoilleen sisäänajon aikana. Irronneiden nastojen tilalle voi hommata paikallisesta fillarikaupasta sitten uusia nastoja ja työkalun nastoittamiseen, muista sipaista tilkka pikaliimaa nastan alle ennen asennusta ja näin uusi nasta pysyy paikallaan pitkään.